måndag 21 maj 2007

Okrossbar

Okej. Jag måste bara göra lite REKLAM. Martin Jonols bok Okrossbar är det bästa svenska jag har läst på länge. Då ska det nämnas att jag först nu börjat med en av böckerna på inlägget längre ner.
Den är arg, frustrerad och ja, okrossbar. Att Martin Jonols hela historia skulle vara självbiografisk av väl ytterst tveksamt, men det är också det som är tjusningen med litteratur - att det är just fiktion, drömar, önskningar och en och annan sagovärld. Men om Martin Jonols bok är en sagovärld, är det en helt fruktansvärd saga han tänker sig. Våld, hasch, alkohol, lealösa tjejer och frånvarande färder är vad Martins Jonols saga byggd av.
Med den mest aggressiva fart och kraft jag någonsin läst, flyger denna fram som en bil utan förare. Jag läste ut den på två och en halv timme. Det är till och med rekord nästan för mig.
Äntlingen någon som vågar vara arg och aggressiv och inte bara tänker på hur "svårt det kan vara att få ihop livspusslet", som livvstilsmagasinen skulle sagt. Äntligen någon som vågar prata om sina riktiga demoner och rädslor på det sättet man önskar sig - med rädsla för att de ska ta över och bli oregerliga.

Inga kommentarer: